Kavs (Çarbağ-Cihannuma) Köşkü | Haberdiyarbakir.Org

SON DAKİKA

Kavs (Çarbağ-Cihannuma) Köşkü

Bu haber 31 Ağustos 2019 - 20:30 'de eklendi ve 59 kez görüntülendi.

Hırçın, Dizginlenmesi Zor,  Tarihin Aydınlık Ve Karanlık Şemasının Akıcı Resmi Dicle Nehri.Havada Durağan Bir Sessizlik, Sağlı Sollu Bazen Kardeş Kucaklar Gibi Girişik, Bazen Düşman Kovalar Gibi Hareketli Ağaçlar. Küçük Bir Kız Çocuğu Yürür Hızlı Adımlarla Nehrin Kenarında. Özenli Taranıp Örülen Saçları Her Hareket Edişinde Sağa Sola Savrulur.Dicle’nin Çevresindeki Dolambaçlı Patikalarda, Çoğu Zaman Ekilip Biçilmeyen Arazilerde Yürür, Bazen De Koşar. Küçük Ayaklarıyla Hızlanır Adımlarımız Onun Tebessümlü Yüzüyle Aydınlanır Yolumuz. Boş Arazilerde Koşmak, Koştukça Sefer Eda Etmiş Gibi Gülmek, Güldükçe Yine Gülmek. Yüzünü Yukarılara, Göğe Kaldırır… Göğe Kaldırdığını Zanneder Peki Kaldırır Mı? Hiç Zannetmiyorum Peki Ben Kimim? Onun Anka Kuşuyum Beraber Yol Alırız, Bazen Nehrin Kenarında, Bazen Uzağında. Adımlarımız Rehber İstemeden Atılan Adımlarımız. da Ne Birden Durdu, Uzaktan Gelen Sesler Uğultularla Karışık: Feryatlar, Seslerin Geldiği Yöne Yöneldi…

Cennet Bahçesinden Bir Köşe Olan Çarbağ (Kavs) Köşkü Olabildiğince İhtişamıyla Karşısında Duruyordu. Çarbağ(Dört Bağ) Yani Kavs – Cihannuma Köşkü. Miladi Takvim 1961 Yılını Göstere Dursun, Biz Kendimizi Köşkün Büyülü Otantik Ortamına Kaptıraduralım. Kaws Kelimesini Anlam Olarak İrdelediğimizde Dicle Nehrinin Doğu Tarafında Nehrin Kavisler Çizdiği, Bu Kavisler-Dönüşlerden Dolayı Bu İsmin Verildiği Yansır Belleğime. Sonra Küçük Kızın Bakışları Diyarbekir Tarzı Mimari Yapıya Sahip) Kapının Üzerindeki Taşa Takılır. Küçük Gözlerini Olabildiğince Açmaya, Açılan Gözleriyle Yazıyı Okumaya Çalışır. Çabaları Boşunadır. 1044 Hicri (1634 Miladi) Tarihinde Taşı Dillendirerek Yazılan Yazıyı Okuması Mümkün Değildir. Şeyh Aziz Mahmudi Ürmevi Tarafından Yaptırılan Köşkün Kendine Özgü Havası İçinde, Taşı Küçük Kızın Bakışlarıyla Dillendirmeye Çalışınca “Aziz Mahmudi Ürmevi İçin Şiiri Bırak” Cümlesiyle Başlayan

Seyyid-İ Mahmud-İ Âlem Mülteca-Yi Has Ü Am

Şatt-I Amid Sahilinde Yaptı Bir Cai Ferağ

Ab-I Kevserdir Suyu Her Nahli Bir Tuba Misal

Görse Düzeh Ehli Varmaz Cennete Eyler Dimağ

Enveri, Hakani Bilmez Nağme-İ Güftarımı

Hem Zebani Bülbül Olmaz Gülşeni Âlemde Zağ

 San’at-I Tarihim İdrak Eylemez Ahvel Olan

Nükte-İ Serbestemi Halleyleyen Ahbab’i Sağ

Kilk-İ Piri Nakşibendî Kudret Asa Resmi’dir

 K’ol Aziz’ün Tarzi Aceb İsmü Resmü Çarbağ

(Son Beyitin Birinci Mısraının Noktalı Harfleri Toplandığında, Ebced Hesabıyla 1044 Hicri, Noktasız Harfleri Topladığında Yine 1044 Hicri Tarihi Çıkar. Son Mısra Yine Aynı Şekilde Düzenlenmiştir.)

Günümüz Türkçesiyle:

Âlemin Efendisi, Bilginlerin Ve Halkın Sığındığı Zat (Mahmudi Ürmevi)

Dicle Nehrinin Sahilinde Yaptı Bir Yer(Kavs)

Cennet Suyudur Suyu, Her Ağacı Bir Cennet Ağacı Gibidir.

Cehennem Ehli Burayı Görürse Cennete Gitmek İstemez

Enveri, Hakani Sözlerimin Manasını Bilmez

Âlemin Gülşeninde (Baharında) Kargalar Bülbül Gibi Olmaz

Ebced Tarihi Bilmeyenler Bunu İdrak Eylemez

Bu Şiirin Baş Bestesini Anlayamazlar, Onu Anlayan Bu İşten Anlayanlardır.

Nakşibendîlerin Pirinin (Aziz M. Ürmevi) Kalemi, Allah’ın Kudreti (Aziz M.

Ürmevi ‘Nin Yeğeni) Resmi’dir

Aziz Mahmudi Ürmevi’nin Fazla Acayip Tarzının, İsmi Ve Resmi Çarbağ’dır Dizesiyle Biten Nazmı Okudukça Resmi Ve Aziz Mahmudi Ürmevi Hakkında Oluşan Gözlemimiz Mutasavvuf Ve Âlim Olan Bu İki Asil İnsanın Diyarbekir Savdalısı İki Zatı Muhterem Olduklarıdır. İdam Edilen Nakşibendî Şeyhi Aziz Mahmudi Ürmevi’nin Yeğeni Olan Resmi, Diyarbekir’in En Güzel Köşklerinden Biri Olan Çarbağ Köşkü’nü Ne Güzel Anlatmış Mısralarında. Mısralar Küçük Kızın Görselinde Anlamsız Ama Geçmişinde Derin Anlamlara Sahip… Küçük Kız, Anka Kuşuyla Dolaşır Eyvanı, Avluyu, Odaları Sanki Duvarlardan Zikir Seslerinin Ahenkli Ritmi ‘Ansıtılır Kulaklarımıza. Seksen Bin Müridin Zikir Ahengi…

Sultan 4. Murat’ın Seksen Bin Müridi Olan Şeyh Aziz Mahmudi Ürmevi’yi Günün Birinde “Dünya Saltanatına Karışır” Diye Diyarbekir’de İdam Ettirdiği Bilinir. Sultan 4. Murat Göçtü Buralardan Aldı Şeyh’i Ama Kavs Köşkü Ve Resmi Sürdürdü Ürmevi’nin Büyüklüğünü. Sözler, Yaşamlar Uçtu Gitti, Geriye Mesireden-Köşkten (Kavs’tan- Cihannuma’dan) Bu Güzel Sözler Kaldı. Küçük Bir Kızın Saflığında Güzelliğinde Dolaşırız Bahçesinde, Seyreyleriz Bağları, Bahçeleri Dicle’yi…Gül Şehrinin Miski Amber Kokusunda Dicle Nehrinin Suyunun Işıltısında, Surların Gücün-Kuvvetin Sesinin İhtişamında Bir Cihannumadır (Köşk-Her Yeri Gören Kule) Diyarbekir….

Zübeyde Fidan Kırmızı
Haberdiyarbakir.Org Haber Ajansı
Baş Yazarı / Head Writer
E-Postası: haberdiyarbakir.org@gmail.com

Eğitimci Zübeyde Fidan Kırmızı
Eğitimci Zübeyde Fidan Kırmızızfkrmz@haberdiyarbakir.org
07.07.2014 Yılından Beri Haberdiyarbakir.Org Resmi Haber Ajansında Baş Yazar / (Lead Author) Olarak Aktif Görevimdeyim. Güncel E-Mailim: haberdiyarbakir.org@gmail.com